Hjälp till smidigare planering

I ett samhälle som går allplanering en vagskalt fortare blir behovet av bra planering allt större. Innan datorn och internet slog igenom ordentligt använde vi oss av manuella verktyg såsom filofax, post-its och aktivitetslistor på papper. Numera finns det en uppsjö med planeringsverktyg att välja på. Outlook har sin egna funktion för Uppgifter som erbjuder en mycket enkel funktion att lägga in sina egna uppgifter på ett datum med påminnelser.

Om man vill komma åt lite mer funktionalitet och finess finns populära verktyg som Todoist och Wunderlist som specialiserat sig på att skapa användarvänliga lösningar för dator och mobil där man kan hantera sina uppgifter och planera. Därtill kan nämnas Evernote som förutom smarta sätt för att digitalt spara sina anteckningar även erbjuder funktioner för uppgiftshantering. I flera av verktygen finns dessutom möjligheten att dela med sig av sina uppgifter till andra och på så vis skapa förutsättningar för bättre samarbete. Givetvis har även Google en populär lösning i sin lösning Trello, och Asana har produkter som lämpar sig väl för grupper att samarbeta.

Nu har även Microsoft gett sig in på området med sin produkt Microsoft planner. Detta tros vara ett sätt för Microsoft att stoppa utflödet av användare till andras lösningar såsom Trello och Asana som byggt hela sin affär på att hjälpa företag att öka medarbetarnas produktivitet.

I Microsoft Planner kan o365-användare skapa projektplaner och affärsmål och dela dem med andra. I planen kan man sedan dela ut uppgifter, filer och uppdatera kollegorna om statusen för projektet. Det är en enklare variant av Microsoft Project som är skapad för projektledare som vill skapa avancerade planer. Enligt Microsoft kommer de som använder Office 365 att få tillgång till Planner inom kort.