Rekrytering enligt Google

Google är en av världens mest eftertraktade arbetsplatser och måste dagligen hantera ansökningar och välja bland mycket kvalificerade personer. Med det sagt så kan felrekryteringar bli kostsamma, vilket sätter stor press på deras rekryteringsprocess. Som tur är, kan företaget förlita sig på HR-chef Laszlo Bock som nedan delar med sig av några tankar kring hur Google rekryterar.

Strukturerade intervjuer är bäst
Intervjuer för samma tjänst ska utgå från samma frågor, annars blir de inte jämförbara.

De fyra egenskaper som Google letar efter
I ordning: 1) Förmåga att kunna lösa problem, 2) Ledaregenskaper/Ledarförmåga, 3) ”Googlyness” – hur väl man passar in i företaget, och 4) Arbetsspecifika kunskaper. Enligt Bock gillar Google ”nyfikna, snabblärande generalister som kan lösa vilka problem de än ställs inför”.

”Utvecklat ledarskap”
Detta är Brocks egna ord för personer som  har förmågan att leda individer men som kan släppa ledarrollen till någon annan vida behov.

Kultur
”Google letar efter folk som gillar otydlighet, har ett ödmjukt intellekt och som har någonting nytt att bidra med” säger Brock.

>>Läs originalartikeln här