7 tips på hur du väljer rätt referenser

av | 18 dec 2018 | Framgångspersonal

Vem ska du fråga när du är på sista intervjurundan och arbetsgivaren ber om referenser? Harvard Business Review skriver att ett av de största misstagen som jobbsökare gör är att inte förstå hur viktigt det är med referenser. Du vill ha någon som på bästa rätt kan beskriva alla dina kunskaper och kvaliteter, samt förklara varför just du är rätt person för jobbet.

Här är 7 tips vad du ska tänka på:

1. Förbered dig

Redan innan det är dags för en intervju är det bra om du tar fram en mental lista över nuvarande eller tidigare kollegor som kan vara dina referenser. Om du har en blandning mellan tidigare och nuvarande chefer, kollegor och underordnade är de det idealiska.

2. Ha koll på alternativen

Om du inte vill avslöja för ditt nuvarande jobb att du söker nytt, och du ombeds ge ut referenser från ditt nuvarande jobb kan du lämna namn på konsulter, rådgivare eller kunder utanför organisationen som ändå vet hur du presterar. Ett annat alternativ är att ge de referenserna först när du kommit in i slutfasen i processen.

3. Var specifik

Fråga arbetsgivaren vad denne vill kolla med referenserna. Om de vill veta om din ledarstil är personer som rapporterat till dig bäst att prata med, handlar det däremot om din strategiska förmåga är nog chefer mest intressant.

4. Ge sammanhang

Hjälp de referenser du har lämnat ut att ge relevanta svar. Ge dom information om jobbet och varför du vill ha det. Förklara hur du själv anser att du kan bidra, så kan de lättare förstärka det.

5. Var kreativ

Om du söker ett jobb där du inte har någon tidigare erfarenhet måste du ta ett annat tag. Du kan försöka komma på ett tillfälle i din karriär där du till exempel tog på dig ett nytt ansvar, och välj ut de kollegor du jobbade med då som referenser.

6. Hitta det gemensamma

För att göra det enklare för den som kollar referenser och den som ger dem, kan du skapa ett mer öppet samtal genom att försöka hitta kopplingar mellan personerna. Den nya chefen kanske någon gång har jobbat på samma företag som din referens eller liknande?

7. Förklara de negativa

Om du vet redan innan att en negativ referens är att vänta, kanske från en chef som avskedat dig eller en kollega som inte är glad över att du slutade, var ärlig. Berätta för arbetsgivaren att den här personen förmodligen kommer ge en negativ referens och förklara varför.

Hoppas dessa tips var till hjälp för dig, lycka till!

Läs mer

Redo för något nytt?

Fler inlägg

Så får du den bästa starten på ditt nya jobb

Så får du den bästa starten på ditt nya jobb

Att börja ett nytt jobb innebär ofta många frågor, funderingar och förväntningar. Både hos dig som nyanställd samt från arbetsgivarens håll. För att få en så bra start som möjligt finns det några saker att tänka på samt några saker att försöka undvika.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Vi publicerar löpande artiklar med fokus på teknikbranschen och de senaste nyheterna gällande rekryterings- och bemanningsbranschen.

Anmäl dig för att ta del av nyhetsutskicket!