3. Var specifik

Fråga arbetsgivaren vad denne vill kolla med referenserna. Om de vill veta om din ledarstil är personer som rapporterat till dig bäst att prata med, handlar det däremot om din strategiska förmåga är nog chefer mest intressant.

4. Ge sammanhang

Hjälp de referenser du har lämnat ut att ge relevanta svar. Ge dom information om jobbet och varför du vill ha det. Förklara hur du själv anser att du kan bidra, så kan de lättare förstärka det.

5. Var kreativ

Om du söker ett jobb där du inte har någon tidigare erfarenhet måste du ta ett annat tag. Du kan försöka komma på ett tillfälle i din karriär där du till exempel tog på dig ett nytt ansvar, och välj ut de kollegor du jobbade med då som referenser.

6. Hitta det gemensamma

För att göra det enklare för den som kollar referenser och den som ger dem, kan du skapa ett mer öppet samtal genom att försöka hitta kopplingar mellan personerna. Den nya chefen kanske nångång har jobbat på samma företag som din referens eller liknande?

7. Förklara de negativa

Om du vet redan innan att en negativ referens är att vänta, kanske från en chef som avskedat dig eller en kollega som inte är glad över att du slutade, var ärlig. Berätta för arbetsgivaren att den här personen förmodligen kommer ge en negativ referens och förklara varför.