Det som är knepigt med stress (och ångesten som följer med den), är att det är en nödvändig känsla. Våra hjärnor fungerar på det sätt att det är svårt att vidta åtgärder tills vi känner åtminstone någon nivå av stress. Faktum är att vårt presterande når sin topp under den ökande aktiveringen som kommer med de måttliga stressnivåerna. Så länge stressen inte är långvarig, är det ofarligt.

Men när stressen blir långvarig ökar den inte bara risken för hjärtsjukdomar, depression och fetma, utan även minskar din kognitiva prestanda. Som tur är är massan av din stress under din kontroll, för det mesta. Framgångsrika människor har välrenommerade strategier för att hantera sina känslor under stressiga omständigheter. Med hjälp av strategin sänks deras stressnivå oavsett vad som händer runt omkring dem, och den stress de faktiskt upplever är inte långvarig.

Här nedan följer fem av de bästa strategierna. Vissa kan verka självklara, men den verkliga utmaningen ligger i att känna igen när du behöver använda dem och kunna utföra dem trots din stress.

Uppskatta vad du har

Att stanna upp och fundera över vad du är tacksam för är inte bara en bra sak att göra. Det förbättrar också ditt humör, eftersom det minskar stresshormonte kortisol med 23%. Enligt en forskning som genomfördes vid University of California fann man att människor som dagligen försökte upparbeta en tacksam inställning upplevde ett bättre humör, energi och fysiskt välbefinnande. Det är troligt att lägre nivåer av kortisol spelade en viktig roll i detta.

Var positiv

Positiva tankar hjälper till att göra stressen kortvarig genom att fokusera din hjärnas uppmärksamhet på något som är helt stressfritt. Du måste ge din hjärna lite hjälp genom att medvetet välja något positivt att tänka på. När saker går bra, och ditt humör är på topp är inte detta särskilt svårt. Men när saker går illa och din hjärna översvämmas av negativa tankar kan detta vara en utmaning. När det händer, tänk på din dag och hitta en positiv sak som hänt, oavsett hur liten den än är. Om du inte kommer på något från den aktuella dagen, reflektera över den föregående dagen. Eller kan det vara så att du ser fram emot en spännande händelse som du kan fokusera din uppmärksamhet mot. Poängen här är att du måste ha en positiv tanke redo att lägga din uppmärksamhet på.

Koppla bort dig

Med tanke på vikten av att hålla stressen kortvarig är det lätt att förstå varför regelbunden tid från nätet kan hjälpa till att hålla stressen under kontroll. När du gör dig tillgänglig till ditt arbete 24/7 exponerar du dig själv för en ständig flod av stress. Att tvinga dig själv att gå offline och till och med stänga av din telefon ger din kropp en paus från en ständig källa till stress. Något så enkelt som att ta en paus från din e-mail kan sänka stress nivån, enkligt studier.

Modern teknik möjliggör ständig kommunikation och förväntan att du ska vara tillgänglig 24/7. Det är extremt svårt att njuta av ett stressfritt ögonblick utanför jobbet när ett mejl, som ändrar ditt tänkande och får dig att tänka på arbetet, kan dyka upp när som helst på din mobiltelefon. Om det är för stor utmaning att avstå från arbetsrelaterad kommunikation på veckodagskvällar, hur är det med helgen då? Välj tider då du går offline. Du kommer bli förvånad över hur uppfriskande dessa raster är och hur de minskar stress.  Om du är orolig för de negativa följderna av att ta detta steg, försök först göra det ibland när det är osannolikt att någon kontaktar dig, kanske en söndag morgon. När du blir mer bekväm med det och när dina medarbetare börjar acceptera den tid du spenderar offline, öka gradvis tiden.

Begränsa ditt koffeinintag

Koffein utlöser frisättningen av adrenalin. Adrenalin är källan till “fight-or-flight” – responsen, en överlevnadsmekanism som tvingar dig att stå upp och slåss eller springa för livet när du står inför ett hot. Den här mekanismen sideställer rationellt tänkande för att ge plats åt ett snabbare svar. Det här är bra när en björn jagar dig, men inte så bra när du svarar på ett bryskt mejl. När koffeinet sätter din hjärna och din kropp i detta hyperupphetsande tillstånd av stress, överträffar dina känslor ditt beteende. Den stress som koffein skapar är långt ifrån kortvarig, eftersom dess långa halveringstid garanterar att det tar sin tid att arbeta sig ut ur kroppen.

Sov

När du sover, laddar din hjärna bokstavligen upp sig, går igenom dagens minnen och lagrar dem, så att du vaknar upp pigg och med hjärnan “uttömd”. Din självkontroll, uppmärksamhet och minne blir alla reducerade när du inte får tillräckligt eller rätt sömn. Sömnberövande ökar stresshormonnivåerna på egen hand, även utan en stressig miljö runt. Stressiga projekt får dig ofta att känna att du inte har tid att sova, men att ta sig tiden att få en ordentlig natts sömn är ofta det enda som hindrar dig från att få saker under kontroll.

 

Läs mer